Do takich zadań należy także działalność tajemniczego klienta, który udaje zainteresowanie określonym produktem czy usługą.
Taki mystery shopping jest bardzo popularny szczególnie w takich branżach, jak lokale gastronomiczne czy sprzedaż ubrań i obuwia. Nie da się ukryć, że jest to naprawdę skuteczna metoda pozwalająca na sprawdzenie, czy pracownik pracuje z pełnym zaangażowaniem. Badania mystery pozwalają na wyznaczenie nowych celów i strategii marketingowych firm, więc są niezwykle chętnie wybierane przez pracodawców.Punktem wyjścia badań mystery shopping jest funkcjonowanie w firmie tzw.Standardów Obsługi Klienta, czyli zbioru zasad, którymi pracownicy powinni się kierować w rozmowach z klientami. Mystery Shopping jest metodą sprawdzania, w jakim stopniu standardy są przez pracowników realizowane w codziennej pracy. Zadanie najczęściej polega na ?udaniu się na zakupy? i opisaniu doświadczeń z wizyty w uprzednio przygotowanych kwestionariuszach.
W szczególności ocenie poddaje się: wygląd placówek, prezentację produktów, obsługę klienta i mechanizmy budowania lojalności klienta.
Badana firma otrzymuje raport z wynikami punktowymi, zależnymi od braku lub wystąpienia określonych sytuacji.Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Mystery_shopping