Czy opłaca się jeździć do pracy za granicę busem?

2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym1. Publiczny transport zbiorowy może odbywać się w Polsce na podstawie: umowy o świadczenie usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego pomiędzy organizatorem a operatorem

Dodane: 06-10-2016 05:56
Czy opłaca się jeździć do pracy za granicę busem? przewozy międzynarodowe

Udostępniane podróżnym cenniki

Publiczny transport zbiorowy w Polsce

W Polsce podstawowe kwestie dotyczące publicznego transportu zbiorowego reguluje ustawa z dnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym1.

Publiczny transport zbiorowy może odbywać się w Polsce na podstawie:

umowy o świadczenie usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego pomiędzy organizatorem a operatorem,
potwierdzenia zgłoszenia przewozu lub decyzji o przyznaniu otwartego dostępu1.

Ustawa o o publicznym transporcie zbiorowym nakazuje oznakowanie środków transportu, którymi są wykonywane usługi w zakresie publicznego transportu zbiorowego, w sposób widoczny dla pasażera, podawanie rozkładu jazdy do publicznej wiadomości na wszystkich dworcach i przystankach wymienionych w rozkładzie jazdy, a także upublicznianie cenników opłat lub taryf oraz regulaminów przewozu osób (zawierających warunki obsługi podróżnych, warunki odprawy oraz przewozu osób i bagażu, wskazujących podmiot właściwy do przyjmowania skarg i reklamacji wynikających z realizacji usług oraz terminy ich rozpatrywania). Udostępniane podróżnym cenniki opłat muszą zawierać także ceny biletów ulgowych wynikające z uprawnień ustawowych oraz uprawnień pasażerów do innych ulgowych przejazdów, ustanowionych na obszarze właściwości danego organizatora. Ww. ustawa określa również, że wsiadanie i wysiadanie pasażerów może się odbywać tylko na przystankach lub dworcach określonych w rozkładzie jazdy2.

Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Publiczny_transport_zbiorowy


Historia autobusu miejskiego

Pierwsze autobusy powstawały na bazie samochodów ciężarowych. Nadwozia były drewniane.

Następnie ustaliła się forma specjalnych nadwozi autobusowych na adaptowanych do tego celu podwoziach z obniżoną w pewnym stopniu przez wygięcie podłużnic nad mostami ? podłogą nadwozie nieniosące lub nadwozie samonośne. Nadwozia autobusów miejskich zaczęły być wykorzystywane także do budowy trolejbusów.

Autobusy miejskie miały przez długi czas te same nadwozia co dalekobieżne i turystyczne. Były to tylko wersje z tym samym kadłubem różniące się jedynie wyposażeniem, gdzie autobus miejski miał drzwi zamykane i otwierane zdalnie (siłownikiem lub ręcznym układem prostowodowym), dużo uchwytów dla pasażerów, oraz mniej siedzeń. Z czasem dodawano więcej coraz szerszych drzwi, a także podniesiono dachy dla poprawienia widoczności dla pasażerów stojących. Jako drzwi sterowane zdalnie stosowane są w autobusach i innych pojazdach komunikacji zbiorowej drzwi składane, odstawiane ? w widłach nośnych ? do wewnątrz (najczęściej) oraz na zewnątrz (zapewniające pełną szczelność). Rozwój nadwozi samonośnych i wzrost poziomu przemysłu spowodował zróżnicowanie kadłubów autobusów dalekobieżnych i miejskich, gdzie te ostatnie miały coraz bardziej obniżoną podłogę (często tylko częściowo), aż do powstania konstrukcji niskopodłogowych.

Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Autobus_miejski


Van

Van ? typ nadwozia wielozadaniowego samochodu.

Jest to nadwozie jednobryłowe. Samochody te mają różne konfiguracje siedzeń, zazwyczaj 1-4 rzędów, każdy po 2-4 siedzeń.

Jako pierwsze samochód typu van wyprodukowało amerykańskie przedsiębiorstwo pod marką Dodge.
Typy zabudów

Osobowa ? do przewozu ludzi (siedzenia, szyby, tapicerka) lub osobowo - towarowa (mniej rzędów siedzeń na rzecz przestrzeni ładunkowej); ang. "mpv - multi purpose vehicle".
Furgon ? do przewozu ładunku, towaru (brak siedzeń i tapicerki w przestrzeni ładunkowej; często ściana lub krata oddzielająca szoferkę od ładunku); ang. "panel van".
Skrzyniowa ? ze skrzynią ładunkową.


Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Van



© 2019 http://w.kepno.pl/