Trudne pożegnanie - złomowanie samochodu

Silnik wycieraczek Silnik wycieraczekKażdy samochód (poza zabytkowymi) trzeba będzie wcześniej, czy później zezłomować.

Nie jest to zbyt ładne określenie, zwłaszcza że wielu ludzi przywiązuje się do swoich aut.

W końcu taki pojazd służył nam wiele lat, dzielnie woził całą rodzinę, przeżył psie zęby, dziecięce problemy żołądkowe, i wiele innych sytuacji. No ale niestety - nadszedł na niego czas. Samochód warto zezłomować wtedy, kiedy nie opłaca się go naprawiać, ponieważ koszty znacznie przewyższają jego wartość, no i jeżeli jednocześnie nie rokuje na klasyka.
Wielu pewnie dzisiaj żałuje posłania na złom swoich maluchów, dużych fiatów, czy polonezów.

Obecnie te auta, jeżeli są w dobrym stanie potrafią osiągać całkiem wysokie ceny, stają się nowymi klasykami - youngtimerami. Jednak nie oszukujmy się - w dobie masowej produkcji mało który model może mieć taką szansę.

Jeżeli nasze autko nie rokuje, to trudno - trzeba się go pozbyć.
Potrzebujemy dokumentów, że samochód został zezłomowany aby go wyrejestrować i nie płacić ubezpieczenia OC.

Jak dbać o turbo?

Charakterystyka silników turbodoładowanych znacznie różni się od tych wolnossących.

Różnice dotyczą nie tylko samej mocy czy dynamiki silnika ale i sposobu jego eksploatacji. Pierwszą ważną różnicą jest to, że turbosprężarka jest w stanie tłoczyć wystarczająco dużo powietrza dopiero jeśli jej wirnik osiągnie wysoki pułap obrotów.

Aby to miało miejsce to silnik musi osiągnąć odpowiednio wysokie obroty.

Do tego momentu pracuje jak jednostka wolnossąca - na podciśnieniu.

Czas od wolnych obrotów silnika do pułapu doładowania turbiny powoduje efekt "turbo dziury".

Dlatego aby silnik osiągał optymalne parametry mocy należy zmieniać biegi tak aby obroty pozostawały w zakresie doładowania. Drugą ważną różnicą jest to, że za ostra jazda na zimnym silniku lub też natychmiastowe wyłączenie silnika po dłuższej trasie powodują bardzo szybkie zużywanie turbiny.

Dzieje się tak dlatego, że sprężarka jest smarowana olejem silnikowym - to jest ten sam obieg. Kiedy olej jest jeszcze zimny to jest zbyt gęsty aby efektywnie smarować turbinę - więc przy pełnych obrotach będzie się ona zacierać.
Natomiast po dłuższej jeździe turbina będzie bardzo nagrzana - jeśli nie pozostawimy silnika pracującego przez kilka minut nie zdąży się ona schłodzić - co będzie powodowało uszkodzenia. Tak więc sposób na zniszczenie turbiny - pełen gaz na zimnym silniku a później po maksymalnym rozgrzaniu - natychmiastowe zgaszenie.
Przy takim traktowaniu nawet nowa turbina padnie bardzo szybko.

Ciekawostki motoryzacyjne

W ostatnim czasie powstaje coraz więcej różnego rodzaju stron internetowych, które traktują o motoryzacji.

Nic dziwnego, gdyż jest to jedno z najbardziej popularnych zainteresowań, szczególnie wśród męskiej części społeczeństwa.

Jakie informacje z pewnością znajdziemy na tego typu stronach? Oprócz bardzo powszechnych ogłoszeń dotyczących sprzedaży lub możliwości wymiany części motoryzacyjnych na pewno w serwisach internetowych znajdziemy wiele cennych informacji odnośnie interesującej nas historii motoryzacji czy też konkretnego modelu pojazdu. Wiele ciekawostek na ten temat zawiera także niejeden blog skierowany właśnie do pasjonatów motoryzacji.
Dodatkowo, w takich miejscach możemy na przykład znaleźć informacje odnośnie organizowanych w pobliżu wydarzeń dla fanów samochodów i tak dalej..

Widok do druku:

Silnik wycieraczek